15.11.2017

Hugo Dijkgraaf tar over som administrerende direktørHugo Dijkgraaf har tatt over som administrerende direktør i Wintershall Norge og vil bygge videre på arbeidet til forgjengeren Bernd Schrimpf

Hugo Dijkgraaf har tatt over som administrerende direktør i Wintershall Norge og vil bygge videre på arbeidet til forgjengeren Bernd Schrimpf.

«Bernd har en stor del av æren for at Wintershall Norge har blitt en av de viktigste aktørene på norsk sokkel. Under hans ledelse har selskapet gått fra primært å være et leteselskap, til å bli fullverdig oljeselskap, som er blant de største produsentene i Norge,» sier Dijkgraaf.

Schrimpf gir ros til hele organisasjonen i Wintershall Norge og er sikker på at selskapet vil fortsette denne utviklingen.

«Jeg er utrolig stolt av å ha vært med på å utvikle selskapet til å bli en av de ledende operatørene på sokkelen. Det har spesielt vært inspirerende å bygge opp et team som jeg vurderer som et av de beste i landet. Jeg er sikker på at dette vil fortsette under Hugo sin ledelse og at selskapet vil fortsette sin suksess i Norge. Ikke minst også som en viktig del av Wintershall sin globale portefølje.»

Selskapet etablerte seg i Norge i 2006 og har blitt en av satsingsområdene for det tyske selskapet. Blant annet har Wintershall investert rundt halvparten av det globale letebudsjettet i Norge. «Dette er et symbol på en sterk forpliktelse som jeg vil fortsette å verdsette ved å sørge for at vi fortsetter å levere prosjekter på tid og budsjett,» sier Dijkgraaf.

Samtidig som den tidligere prosjektdirektøren for Maria går over i ny stilling, nærmer utbyggingsprosjektet han har ledet de siste 5 årene seg produksjonsstart, godt under budsjett.

«Som prosjektdirektør har jeg fulgt Maria fra funn, til konseptutforming og utbygging. Når vi nå nærmer oss produksjonsstart er jeg stolt over at prosjektet snart vil bidra til ytterligere produksjon og inntekter for Wintershall,» sier han.

Statoil sitt Aasta Hansteen-felt, samt Wintershall-opererte Skarfjell, har planlagt oppstart i løpet av de neste årene.

«Dette er spennende tider for Wintershall Norge. Vi har opplevd et godt samarbeid og samspill med aktørene rundt oss i oppbyggingen av selskapet. Når vi nå starter ytterligere produksjon, håper jeg vi kan gi bidra tilbake,» sier han.

De siste 17 årene har nederlandske Dijkgraaf hatt flere ledende stillinger i det tyske oljeselskapet. Med bakgrunn som petroleumsingeniør har han arbeidet innen et bredt spekter av tekniske disipliner, blant annet geologi, strategisk planlegging, utbygging og drift, og har i tillegg vært plattformsjef. Han har lang internasjonal erfaring fra Wintershall sine satsingsområder, Tyskland, Nederland, Argentina, Libya og Norge.

15.12.2017 - Vil bli et av de viktigste oljeselskapene i Europa

Wintershall-topp Mario Mehren mener norsk sokkel blir svært viktig for den planlagte sammenslåingen med DEA.

08.12.2017 Lett å unngå, enkel å nå

På en utpost i Nordsjøen jobber 116 oljearbeidere tett på hverandre 14 dager i strekk. Vi ble med sjømannspresten på besøk til Wintershall sin Brage-plattform.

05.12.2017 Skal investere 20 milliarder på norsk sokkel de neste fire årene

Wintershalls nye norgessjef har ingen planer om å senke ambisjonene i Norge.

24.11.2017 BASF bekrefter samtaler med Letter One

BASF er i samtaler om en potensiell fusjon mellom BASF sin olje- og gassvirksomhet og tilsvarende virksomhet hos Letter One, samlet i DEA-gruppen.

15.11.2017 Hugo Dijkgraaf tar over som administrerende direktør