18.03.2015

Knarr-feltet settes i produksjonProduksjonskapasitet på 63.000 fat per dag / Wintershall med eierandel på 20 prosent

Image courtesy of BG Group.

Stavanger. Med produksjonsstart på Knarr-feltet styrker Wintershall sin posisjon som en av de store produsentene på norsk sokkel. Knarr ble oppdaget i 2008 og er utbygd med to havbunnsinnretninger på 400 meters havdybe som er tilkoblet et flytende produksjonsskip med lager, en såkalt FPSO (floating production storage and offloading unit). Skipet har en produksjonskapasitet på 63.000 fat per dag.

Knarr er lokalisert i den nordlige delen av Nordsjøen, omtrent 45 kilometer nordøst for Snorre-feltet. Wintershall har 20 prosent eierandel i lisens PL373 S som opereres av BG Norge (45 prosent). De andre partnerne er Idemitsu Petroleum Norge (25 prosent) og DEA Norge (10 prosent).

Partnerskap og samarbeid

I løpet av kun to år har Tysklands største internasjonalt aktive olje- og gassprodusent økt det daglige produksjonsvolumet i Norge fra 3.000 til mer enn 60.000 fat oljeekvivalenter. Wintershall er et av de raskest voksende selskapene på norsk sokkel.

«For å videreutvikle vår sterke posisjon i Norge jobber vi for å sette våre egne funn Maria og Skarfjell i produksjon. Samtidig er våre partneropererte felt viktig for videre vekst. Jeg er derfor glad for at Knarr nå er i produksjon,» sier Bernd Schrimpf, administrerende direktør i Wintershall Norge.

Norge er et kjerneområde for Wintershall sin internasjonale virksomhet. Selskapet, som er et datterselskap av BASF, har lykkes med å etablere seg som et lete- og produksjonsselskap med en sterk lisensportefølje. Wintershall er en av de største lisenshaverne på norsk sokkel og har over 50 lisenser, hvorav halvparten som operatør. Selskapet ble senest i januar tildelt åtte nye lovende lisenser av Olje- og energidepartementet.

Wintershall Holding GmbH, har hovedkontor i Kassel i Tyskland og er et heleid datterselskap av BASF i Ludwigshafen. Selskapet har vært aktivt innen utvinning av naturressurser i 120 år og i leting og produksjon av råolje og naturgass i mer enn 80 år. Wintershall fokuserer på utvalgte kjerneregioner, der selskapet har opparbeidet seg omfattende regional og teknologisk ekspertise. Disse regionene er Europa, Russland, Nord-Afrika, Sør-Amerika og i økende grad Midtøsten. Selskapet har som mål å ekspandere innen leting og produksjon gjennom utvalgte partnerskap, innovasjon og teknologisk kompetanse. Wintershall sysselsetter globalt mer enn 2.500 medarbeidere fra 40 nasjoner og er Tysklands største internasjonale produsent av råolje og naturgass.

Ytterligere informasjon finnes på www.wintershall.no, Twitter, Facebook eller YouTube.

Kontakt: Stefan Leunig