08.12.2017

Lett å unngå, enkel å nåPå en utpost i Nordsjøen jobber 116 oljearbeidere tett på hverandre 14 dager i strekk. Vi ble med sjømannspresten på besøk til Wintershall sin Brage-plattform.

Et Sikorsky-helikopter kretser inn for landing på oljeplattformen Brage, 125 kilometer ut i havet, vest for Bergen. En gjeng offshorearbeidere hopper ut på dekket. De er klare for to uker med 12-timersskift. I trappen møter de trippende kollegaer, som er klare til å dra hjem og ha fire uker av.

Annstein Lothe (62) ligner til forveksling de andre arbeiderne i oransje redningsdrakter, men han har et helt annet oppdrag. Han er sjømannsprest på Brage og seks andre plattformer i Nordsjøen.

Jobben min handler først og fremst om å være tilgjengelig for de som tilbringer store deler av livet sitt offshore. Det spesielle med denne tjenesten er at jeg ikke bare er gjest på arbeidsplassen deres, men også i deres hjem, sier Lothe, og fisker opp en lapp fra innerlommen med lugar- og livbåtnummer på.

På mange måter kommer jeg mye tettere innpå folk her enn i kirken.

Les hele artikkelen på nett

Sjømannskirkens magasin «Hjem» nummer 6/2017

16.01.2018 Wintershall tildelt nye letelisenser i TFO 2017

• Wintershall er tildelt seks lisenser på norsk sokkel

• Lisenstildelingen styrker Wintershall i selskapets satsingsområder

19.12.2017 Maria-feltet har startet produksjonen

Produksjonen har startet på Wintershall-feltet i Norskehavet, nesten ett år tidligere enn opprinnelig planlagt

18.12.2017 Tidlig produksjonsstart på Wintershalls Maria-felt: Ett år foran planen

Utbyggingskostnadene redusert med mer enn 20 prosent / Selskapets produksjon i Norge øker til mer enn 100.000 fat oljeekvivalenter per dag

15.12.2017 - Vil bli et av de viktigste oljeselskapene i Europa

Wintershall-topp Mario Mehren mener norsk sokkel blir svært viktig for den planlagte sammenslåingen med DEA.

08.12.2017 Lett å unngå, enkel å nå