08.12.2017

Lett å unngå, enkel å nåPå en utpost i Nordsjøen jobber 116 oljearbeidere tett på hverandre 14 dager i strekk. Vi ble med sjømannspresten på besøk til Wintershall sin Brage-plattform.

Et Sikorsky-helikopter kretser inn for landing på oljeplattformen Brage, 125 kilometer ut i havet, vest for Bergen. En gjeng offshorearbeidere hopper ut på dekket. De er klare for to uker med 12-timersskift. I trappen møter de trippende kollegaer, som er klare til å dra hjem og ha fire uker av.

Annstein Lothe (62) ligner til forveksling de andre arbeiderne i oransje redningsdrakter, men han har et helt annet oppdrag. Han er sjømannsprest på Brage og seks andre plattformer i Nordsjøen.

Jobben min handler først og fremst om å være tilgjengelig for de som tilbringer store deler av livet sitt offshore. Det spesielle med denne tjenesten er at jeg ikke bare er gjest på arbeidsplassen deres, men også i deres hjem, sier Lothe, og fisker opp en lapp fra innerlommen med lugar- og livbåtnummer på.

På mange måter kommer jeg mye tettere innpå folk her enn i kirken.

Les hele artikkelen på nett

Sjømannskirkens magasin «Hjem» nummer 6/2017

27.06.2018 Wintershall tildeler riggkontrakt for Nova-feltet

Toppmoderne borerigg skal bore seks Nova-brønner

19.06.2018 Wintershall tildelt leteareal i 24. konsesjonsrunde

Wintershall Norge AS er glad for å kunngjøre at selskapet er tildelt nytt leteareal på norsk sokkel i 24. konsesjonsrunde.

16.05.2018 Wintershall leverer Plan for utbygging og drift (PUD) av Nova-feltet

Egenoperert utbygging går inn i utbyggingsfasen. Oppstart planlagt til 2021 med investeringer på 9,9 milliarder NOK.

07.03.2018 Wintershall øker lønnsomheten kraftig

Betydelig vekst i salg og driftsresultat (EBIT)

01.03.2018 Maria-feltet offisielt åpnet

Wintershall har levert sin første utbygging i Norge