01.03.2018

Maria-feltet offisielt åpnetWintershall har levert sin første utbygging i Norge

Maria Field Official Opening Martin Bachmann Lars Erik Aamot

Stavanger. Ekspedisjonssjef i Olje- og energidepartementet, Lars Erik Aamot foretok den offisielle åpningen av Wintershall sitt Maria-felt 1. mars 2018. Feltet er selskapets første som operatør i Norge.

Maria-feltet som er koblet til fire nærliggende Statoil-installasjoner på Haltenbanken i Norskehavet, startet produksjonen 16. desember, nesten ett år før planen og mer enn 20 prosent under budsjett.

«Maria er et godt eksempel på den type samarbeid vi ønsker å se på norsk sokkel. Det er imponerende å se hvor effektivt feltet har blitt bygget ut, og vi ser fram til flere slike prosjekter i årene som kommer,» sa Aamot til Wintershall-ansatte, partnere, leverandører og inviterte gjester som var samlet på Clarion Hotel Air på Sola.

Kreativiteten gitt fritt spillerom

Direktør i Petroleumsdirektoratet Bente Nyland trakk frem den kreative løsningen som ble valgt for den feltutbyggingen.

«Utbyggingen av Maria-funnet hadde nok aldri blitt noe av dersom operatøren Wintershall hadde tenkt lags tradisjonelle linjer. Heldigvis ble kreativiteten gitt fritt spillerom,» sa hun.

Over 350 gjester var tilstede på arrangementet med underholdning av Janove Ottesen og Wintershall sitt eget husband, som fremførte Carlos Santanas «Maria Maria».

«Når jeg står her i kveld må jeg fortelle dere hvor utrolig stolt jeg er for å feire den offisielle åpningen av vår første feltutbygging i Norge. Jeg er stolt av at vi har levert prosjektet langt foran skjema og innenfor budsjett, og jeg jeg er takknemlig for den enestående innsatsen som er lagt ned for å gjøre det mulig,» sa Martin Bachmann, konserndirektør for leting og produksjon i Europa og Midtøsten til salen.

Kompleks havbunnsutbygging

Maria er bygget ut med to havbunnsrammer som er koblet til Statoil sine produksjonsplattformer Kristin, Heidrun og Åsgard B, noe som gjøre det til en av de mest komplekse undervannsutbyggingene i verden. Brønnstrømmen fra Maria går til Kristin-plattformen for prosessering, mens vann til injeksjon i reservoaret kommer fra Heidrun-plattformen. Løftegass blir tilført fra Åsgard B via havbunnsrammen Tyrihans D. Prosessert olje blir overført til Åsgard-feltet for lagring og lasting til skytteltankere. Gassen blir eksportert via Åsgard Transport System til Kårstø.

Feltet ligger omtrent 20 kilometer øst for Kristin og 45 kilometer sør for Heidrun. Wintershall Norge er operatør med 50 prosent eierandel i lisensen. De andre partnerne er Petoro med 30 prosent og Spirit Energy med 20 prosent. Feltets utvinnbare reserver er anslått til 180 millioner fat oljeekvivalenter, hvor majoriteten er olje.