13.05.2016

Ny fase i Maria-prosjektet: Havbunnsrammer klare for installasjon i NorskehavetWintershalls utbyggingsprosjekt ved ny milepæl / Havbunnsrammer installeres de neste ukene

De to store havbunnsrammene til Maria-feltet, Wintershalls første opererte utbygging i Norge, er ferdigstilt og klartgjort for installasjon. Hver av de to konstruksjonene veier 285 tonn og er på størrelse med en basketballbane. I løpet av de neste ukene vil de bli fraktet fra Kristiansund og installert på havbunnen på Haltenbanken i Norskehavet.

Sammen med ordfører i Kristiansund, Kjell Nergaard fikk Wintershall sin direktør for leting og produksjon i Europa og Midtøsten, Martin Bachann en omvisning på Vestbase.

«Ved hjelp av smarte løsninger og effektiv prosjektstyring har Wintershall klart å planlegge et undervannsfelt som både er kostnadseffektivt og har potensialet til å forlenge levetiden til andre felt i området. Denne utbyggingen vil skape verdi for Wintershall, våre partnere og det norske samfunnet,» sa Bachmann.

Utbyggingskonseptet for Maria-feltet er å koble reservoaret til allerede eksisterende infrastruktur i nærheten via havbunnsrammene, noe som gjør prosjektet både smart og effektivt, spesielt i utfordrende tider. Det godkjente konseptet innebærer undervannstilknytning til plattformene Kristin, Heidrun og Åsgard B.

Maria er den første utbyggingen som Wintershall tar fra leting til produksjon i Norge, og viser selskapets langsiktige forpliktelse i Norge. Prosjektdirektør Hugo Dijkgraaf understreker viktigheten av å levere på tid og budsjett. «Utmerket driftsstyring er nøkkelen her. Vi har et sterkt fokus på å optimalisere alle våre aktiviteter på norsk sokkel og bare med denne holdningen kan vi oppnå suksess,» sa han.

Den første havbunnsrammen løftes ombord på fartøyet Normand Oceanic i løpet av neste uke og vil bli fraktet omtrent 210 km nordover for installasjon på Haltenbanken. Etter en uke vil fartøyet returnere og plukke opp den andre havbunnsrammen for installasjon. Planlagt produksjonsstart for Maria er i 2018.

Les mer om den godkjente planen for utbygging og drift (PUD) av Maria her

04.09.2015 Plan for utbygging og drift av Mariafeltet godkjent

Olje- og energidepartementet har godkjent Wintershalls første egenopererte utbyggingsprosjekt i Norge / Wintershall går videre med utbyggingen i Norskehavet