24.09.2018

Oljefeltet Brage feirer 25 år med produksjonWintershall har vært operatør av feltet siden 2013

Bergen. Jubileum i Nordsjøen: For 25 år siden ble det første fatet med olje produsert på Brage-plattformen. Wintershall har vært operatør av feltet siden 2013.

«Da Wintershall tok over operatørskapet fra Equinor satte vi oss mål om å forlenge levetiden til feltet betydelig. Vårt team introduserte nye prosesser, optimaliserte arbeidsprosedyrer og fant mer effektive løsninger. Disse vil holde feltet i produksjon til minst 2030,» sier Martin Bachmann, som er konserndirektør for leting og produksjon i Europa og Midtøsten. «Rundt halvparten av produksjonen på Brage kommer nå fra brønner som Wintershall har boret,» legger Bachmann til.

I 2016 tok Wintershall en borepause på ett år for å optimalisere prosesser og utarbeide nye kontrakter med insentiver for sikker, effektiv boring av brønner. Dette ga ny giv og har resultert i noen av de mest effektive brønnene som er boret på Brage. I sommer ble det i tillegg utført omfattende vedlikeholdsarbeid – det største vedlikeholdsarbeidet i plattformens historie. Aktivitetene er en del av rundt 18 milliarder kroner som Wintershall investerer i Norge mellom 2017 og 2020.

Brage ble Wintershall sin første opererte produksjonsplattform på norsk sokkel. Med overtakelsen av operatørskapet dekket selskapet hele verdikjeden innen olje og gass; fra leting og boring, til utbygging og produksjon. «Brage ble grunnsteinen som gjorde det mulig for oss å bli en av de største olje- og gassprodusentene i Norge,» sier Hugo Dijkgraaf, administrerende direktør i Wintershall Norge. I dag er selskapet også operatør for havbunnsfeltene Maria og Vega, samt Nova-feltet som er under utbygging.

«One Team» er en tilnærming som Wintershall benytter alle i sine aktiviteter på norsk sokkel. Det innebærer et tett samarbeid mellom operatører, partnere og leverandører og gir kontinuerlig forbedring av effektivitet og HMS-resultater. Denne måten å jobbe på ble utviklet på Brage og blir daglig benyttet av opptil 130 ansatte som bemanner plattformen.

Kjell Skjervheim var den første plattformsjefen på feltet og han er imponert over det han ser i dag.

«Brage startet produksjonen i 1993, i gullalderen for utbygginger på norsk sokkel. Vi klarte å starte produksjonen sikkert, under budsjett og tre måneder foran skjema. Produksjonen lå på nesten 100 prosent fra dag én. Allerede da visste så vi at det var et fantastisk felt og utmerket plattform, men jeg hadde aldri sett for meg at den ville stå så sterkt etter 25 år,» sier han.