20.07.2017

Snefrid Nord bygges utGassfunnet Snefrid Nord er besluttet utbygget som en havbunnstilknytning til Aasta Hansteen-feltet. Oppstart er forventet sent i 2019.

(Illustration: Statoil / Illustrasjon: Statoil)

Partnerskapet i lisens PL218, som omfatter både Aasta Hansteen-feltet og Snefrid Nord-funnet, har besluttet å inkludere Snefrid Nord som en del av Aasta Hansteen-utbyggingen. Den 6. juli leverte operatøren Statoil inn et supplement til Plan for utbygging og drift (PUD) for Aasta Hansteen til myndighetene. Wintershall har en eierandel på 24 prosent i lisensen.

Snefrid Nord ble funnet i 2015 og har estimerte ressurser på rundt 5 milliarder kubikkmeter med gass. Utbyggingskonseptet innebærer én brønn i en havbunnsramme med én brønnslisse. Denne vil kobles til Aasta Hansteen via Luva-brønnrammen seks kilometer unna. Vanndybden er 1312 meter.

I platåfasen er det beregnet at produksjonen vil ligge rundt 4 millioner kubikkmeter gass per dag og forventet produksjonstid er per nå 5-6 år.

- Snefrid Nord er et strategisk viktig tilskudd til Aasta Hansteen-utbyggingen fordi dette funnet øker de totale volumene på feltet. Dette utsetter produksjonsnedgangen for Aasta Hansteen og bidrar til å fylle Polarled, sier leder for utbygging, Eivind Torheim i Wintershall Norge.

Leverandørene vil være Aker Solutions, som leverandør av havbunnsutstyr, og Subsea 7 som leverandør av rørledninger og som installatør av undervannsløsninger. Disse selskapene er også leverandører for utbyggingen av Aasta Hansteen, og prosjektet forventer dermed å oppnå synergi ved å velge de samme tilbyderne.

De totale investeringene for utbyggingen av Snefrid Nord vil være rundt 1,2 milliarder kroner og produksjonsstart er forventet sent i 2019.

Statoil Petroleum ASA er operatør av feltet (51%) med partnerne Wintershall Norge AS (24%), OMV Norge AS (15%) og ConocoPhillips Skandinavia AS (10%).