15.12.2017

- Vil bli et av de viktigste oljeselskapene i EuropaWintershall-topp Mario Mehren mener norsk sokkel blir svært viktig for den planlagte sammenslåingen med DEA.

Sysla Offshore, Stavanger Aftenblad, published 14th Dec., 2017, by Ola Myrset

– Reaksjonene er veldig positive. Folk ser mulighetene dette innebærer.

Konsernsjef Mario Mehren i Wintershall har akkurat avsluttet allmøte med de 500 medarbeiderne i Norge.

Wintershall

•     Tysk oljeselskap med hovedkontor i Kassel
  •     Eid av kjemigiganten BASF
  •     Etablert på norsk sokkel i 2006
  •     500 ansatte i Norge
  •     Operatør for feltene Brage og Vega, som er i produksjon
  •     Også operatør for prosjektene Maria og Skarfjell

DEA

•     Tysk oljeselskap med hovedkontor i Hamburg
  •     Eid av investeringsfondet LetterOne
  •     Har hatt aktivitet på norsk sokkel i over 40 år
  •     150 ansatte i Norge, inkludert innleide konsulenter
  •     Er operatør for Dvalin-prosjektet, tidligere Zidane, som er under utbygging

Forrige torsdag kom meldingen om at det er inngått en intensjonsavtale om å slå sammen de tyske oljeselskapene Wintershall og DEA, og denne uken tok Mehren turen fra hovedkontoret i Kassel til Stavanger for å fortelle om bakgrunnen for fusjonen.

Satser på Norge

Det nye selskapet vil få navnet Wintershall DEA, og ambisjonene er høye.

– Målet med sammenslåingen er å bli blant de viktigste olje- og gasselskapene i Europa. Budskapet mitt til de ansatte handler om den veksthistorien som ligger foran oss, sier Mehren til Sysla.

Konsernsjefen peker på at organisasjonen i Norge vet hva vekst dreier seg om. I 2006 etablerte selskapet sin norske avdeling i Oslo med tolv ansatte og ingen produksjon. Elleve år senere er antallet ansatte om lag 500. Hovedkontoret er flyttet til Stavanger.

• Wintershall skal investere 20 milliarder på norsk sokkel

Den daglige produksjonen er drøyt 80.000 fat oljeekvivalenter, og selskapet er operatør for flere produserende felt og kommende prosjekter på norsk sokkel.

– En fusjon vil akselerere veksten her. Vi har en samlet produksjon på over 150.000 fat daglig i Norge, og med prosjektene som kommer, som Aasta Hansteen, vil dette stige til rundt 200.000. Det vil plassere oss blant de største aktørene på norsk sokkel. Store deler av våre investeringer kommer her framover.

Globalt hadde de to selskapene en samlet produksjon på knapt 600.000 fat daglig i 2016 og en omsetning på drøyt 42 milliarder kroner med dagens kurs.

Mangler tysk gigant

– Det er en gammel idé å føre disse selskapene sammen. En fusjon vil skape et stort, tysk oljeselskap – noe vi i motsetning til mange andre oljenasjoner ikke har i dag. Vi tenker også likt strategisk og har porteføljer som passer godt sammen, sier Mehren.

Han mener det også finnes politiske fordeler.

• Uvisst hva storfusjon betyr for ansatte i Norge

– Tysk oljenæring er fragmentert og uten en felles stemme utad. Vi mangler det store selskapet som kan fronte industriens felles interesser. I en tid hvor det pågår diskusjoner om næringens framtid, er det viktig å ha en viss størrelse for å bli sett og hørt.

– Mange steder i verden, som Midtøsten, Nord-Afrika og Sør-Amerika, forbindes dessuten tysk næringsliv med pålitelighet og teknisk ekspertise. Det kan være med på å gi tilgang til ressurser, tror Mehren.

Fortsetter som toppsjef?

Men foreløpig er altså bare en intensjonsavtale underskrevet. De neste månedene skal selskapene forhandle om endelige betingelser, og alle relevante myndigheter må godkjenne planene. Målet er at fusjonen kan fullbyrdes i andre halvår 2018.

Derfor er det også for tidlig å si nøyaktig hva en fusjon vil bety for de ansatte og hvordan organisasjonen til slutt vil se ut.

• De viktigste oppkjøpene på norsk sokkel i år

Det er imidlertid allerede bestemt at Wintershall-eier BASF skal peke ut ny konsernsjef, mens DEA-eier LetterOne velger nestkommanderende.

– Blir du toppsjef også i det nye selskapet?

– Det er et godt spørsmål, og det valget skal eierne ta. Jeg er sikker på at de vil ta en klok beslutning, sier Mehren og smiler.

Kontroversiell

DEA er eid av den omdiskuterte, russiske oligarken Mikhail Fridman gjennom selskapet LetterOne.

Britiske myndigheter har nektet Fridman å eie lisenser som følge av vestlige sanksjoner mot Russland, men på norsk sokkel fikk han tilgang. Wintershall har i dag aktivitet på britisk sokkel, blant annet som operatør for gassfeltet Wingate.

Mehren frykter imidlertid ikke konsekvenser for det nye selskapet.

– Nei, jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Vi har gode relasjoner til alle parter i britisk oljenæring. Jeg ser på LetterOne som en dedikert investor innen olje og gass. DEA har vokst med dagens eierskap, og jeg er sikker på at vi kan fortsette veksten sammen, sier Mehren.

– Har dette vært et tema i forhandlingene?

– Nei.

Sammenslåingen vil føye seg inn i en rekke av mange fusjoner de siste årene.

– Dette er et godt tidspunkt for sammenslåing fordi vi nå er på vei oppover fra bunnen. Samtidig er det bred forståelse for at vi må drive effektivt. Nå kommer optimismen tilbake, og da passer det godt å skape noe nytt, avslutter Mehren.

Kilde: www.sysla.no

27.06.2018 Wintershall tildeler riggkontrakt for Nova-feltet

Toppmoderne borerigg skal bore seks Nova-brønner

19.06.2018 Wintershall tildelt leteareal i 24. konsesjonsrunde

Wintershall Norge AS er glad for å kunngjøre at selskapet er tildelt nytt leteareal på norsk sokkel i 24. konsesjonsrunde.

16.05.2018 Wintershall leverer Plan for utbygging og drift (PUD) av Nova-feltet

Egenoperert utbygging går inn i utbyggingsfasen. Oppstart planlagt til 2021 med investeringer på 9,9 milliarder NOK.

07.03.2018 Wintershall øker lønnsomheten kraftig

Betydelig vekst i salg og driftsresultat (EBIT)

01.03.2018 Maria-feltet offisielt åpnet

Wintershall har levert sin første utbygging i Norge