11.10.2017

Wintershall fornyer samarbeid med Stavanger SymfoniorkesterWintershall Norge og Stavanger Symfoniorkester (SSO) har inngått en treårig samarbeidsavtale fra januar 2018.

Stavanger. Wintershall er stolt av å kunne fornye avtalen om støtte til Stavanger Symfoniorkester i ytterligere tre år. Det tyske olje- og gasselskapet har en klar intensjon om å fremme kunst og kultur, og bidrar med dette til et symfoniorkester som beskrives som et av de mest spennende orkestrene i Skandinavia. I tillegg er orkesteret en aktiv bidragsyter til økt livskvalitet i samfunnet.

«Samarbeid er viktig for Wintershall, også med aktører i vårt nærmiljø hvor vi kan vise vårt sosiale engasjement. Med vårt hovedkontor i Stavanger er SSO en naturlig samarbeidspartner for oss. De siste tre årene har vi hatt gleden av å se orkesteret være kreative, åpne, ansvarlige og nyskapende. Dette sammenfaller med våre verdier, og jeg er sikker på at vi kommer til å se tre nye inspirerende år med det internasjonale orkesteret, sier Bernd Schrimpf, administrerende direktør i Wintershall Norge.

Siden innflyttingen i nye Stavanger konserthus i 2012, har SSO nådd utvist kreativitet og høstet anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt. Orkesteret har med sin sjefsdirigent Christian Vasquez blitt berømt blant annet for den autentiske fremføringen av barokk og klassisk repertoar. Orkesteret har også i det siste hatt vellykkede turneer i Moskva og St. Petersburg i Russland, Lahti i Finland og Amsterdam i Nederland. 10. desember i år reiser SSO tilbake til den prestisjetunge Concertbouw i Amsterdam.

SSO direktør Morten Warland ønsker det videre samarbeidet med Wintershall velkommen og lover enda mer suksess og overraskelser, de kommende årene.

«Vi har allerede hatt gleden av å jobbe tett med Wintershall over tre år og har utnyttet samarbeidet til å strekke oss i stadig nye, kreative og innovative retninger. Jeg vet at Wintershall også jobber slik, og gjennom støtten vil SSO kunne strekke seg enda lenger. Vi har også spennende prosjekter på gang i kulissene. Med det videre samarbeidet med Wintershall ser de neste tre årene ut til å bli de mest spennende noensinne, sier Warland.

Wintershall Norge AS er et lete- og produksjonsselskap med eierskap i rundt 60 lisenser på norsk sokkel, hvorav over halvparten er operatørskap. Selskapet er operatør for feltene Brage og Vega i Nordsjøen, og er i ferd med å bygge ut Maria-feltet i Norskehavet. Selskapet har rundt 500 ansatte i Norge. Wintershall Norge er en del av Wintershall Holding.

Wintershall Holding GmbH har hovedkontor i Kassel i Tyskland og er et heleid datterselskap av BASF i Ludwigshafen. Selskapet har vært aktivt innen utvinning av naturressurser i 120 år og i leting og produksjon av råolje og naturgass i mer enn 80 år. Wintershall fokuserer på utvalgte kjerneregioner, der selskapet har opparbeidet seg omfattende regional og teknologisk ekspertise. Disse regionene er Europa, Russland, Nord-Afrika, Sør-Amerika og i økende grad Midtøsten. Selskapet har som mål å ekspandere innen leting og produksjon gjennom utvalgte partnerskap, innovasjon og teknologisk kompetanse. Wintershall sysselsetter globalt rundt 2.000 medarbeidere fra 50 nasjoner og er Tysklands største internasjonale produsent av råolje og naturgass.

Følg oss på Twitter, Facebook eller YouTube.

Kontakt: Verena Sattel