02.02.2018

Wintershall kåret til årets beste prosjektutviklerWintershall Norge fikk prisen for beste prosjektutvikler da oljebransjen var samlet til den årlige prisutdeling Gullkronen i Oslo 1. februar.

Simon Sjøtun (Rystad Energy); Alv Solheim, Jens Balmer, Thomas Mellemstrand, Elling Brubak (Wintershall); Arne Erichsen (APC AS) © Jon Skille Amundsen, Jon@fotografgjengen.no

Selskapet mottok prisen for utviklingen av Maria-feltet som nylig hadde produksjonsstart, ett år foran skjema og mer enn 20 prosent under budsjett.

«Vi er svært stolte av jobben som er gjort for å levere Maria-prosjektet så langt foran skjema. Med god støtte fra partnere Petoro og Spirit Energy har vi hatt et klart fokus på prosjektledelse og på å levere prosjektet sikkert og samtidig innenfor budsjettrammen. Dette er en velfortjent utmerkelse for alle i prosjektet og våre utmerkede leverandører,» sa Alv Solheim, viseadministrerende direktør i Wintershall Norge, som tok imot prisen.

Det er 10. gangen konsulentselskapet Rystad Energy deler ut Gullkronen til de beste aktørene på norsk sokkel. Wintershall har tidligere vunnet prisen for beste forretningsutvikler, men det er første gang selskapet vinner i denne kategorien.

Wintershall startet produksjonen på Maria-feltet 16. desember 2017 og vant prisen i konkurranse mot tre Statoil-prosjekter, Gina Krogh, Polarled og Oseberg Vestflanken 2.

«Statoil er den mest erfarne prosjektutvikleren på norsk sokkel, så det sier mye at vi får utmerkelsen blant så mange gode prosjekter,» sa Solheim. Statoil har også spilt en nøkkelrolle i Maria-prosjektet, ettersom de to havbunnsrammene som utgjør Maria knytter seg til tre Statoil-opererte installasjoner i samme område.

Under prisutdelingen på Walmans i Oslo roste Solheim prosjektleder Jens Balmer og tidligere prosjektdirektør Hugo Dijkgraaf, for deres innsats som gjorde det mulig å levere Maria før tiden.

Wintershall Norge AS er en av de største olje- og gassprodusentene på norsk sokkel med daglig produksjon på over 100.000 fat oljeekvivalenter. Selskapet har eierskap i rundt 50 lisenser på norsk sokkel, hvorav over halvparten er operatørskap. I 2017 startet produksjonen på Maria-feltet som var Wintershall sin første egne utbygging i Norge. Neste utbyggingsprosjekt er Nova (tidligere Skarfjell). Selskapet er også operatør for de produserende feltene Brage og Vega. Wintershall Norge AS har rundt 500 ansatte og er en del av Wintershall Holding GmbH.

Wintershall Holding GmbH har hovedkontor i Kassel i Tyskland og er et heleid datterselskap av BASF i Ludwigshafen. Selskapet har vært aktivt innen utvinning av naturressurser i 120 år og i leting og produksjon av råolje og naturgass i mer enn 80 år. Wintershall fokuserer på utvalgte kjerneregioner, der selskapet har opparbeidet seg omfattende regional og teknologisk ekspertise. Disse regionene er Europa, Russland, Nord-Afrika, Sør-Amerika og i økende grad Midtøsten. Selskapet har som mål å ekspandere innen leting og produksjon gjennom utvalgte partnerskap, innovasjon og teknologisk kompetanse. Wintershall sysselsetter globalt rundt 2.000 medarbeidere fra 50 nasjoner og er Tysklands største internasjonale produsent av råolje og naturgass.

Følg oss på Twitter, Facebook eller YouTube.