03.09.2018

Wintershall - kommet for å bliWintershall er et internasjonalt olje- og gasselskap og et heleid datterselskap av BASF i Tyskland

© Wintershall/Thor Oliversen

Lengst ute i Jåttåvågen ved det skjeve tårnet ligger kontorlokalene til oljeselskapet Wintershall. Selskapet med det litt vanskelige navnet som uttales ´Vinters-hall´.

Wintershall er et internasjonalt olje- og gasselskap med virksomhet på fire kontinenter og et heleid datterselskap av BASF i Tyskland. For godt og vel et år siden flyttet Wintershall Norge inn i nytt kontorbygg i Hinna Park. De hadde tidligere vært fordelt på tre bygg, men fikk støtte fra hovedkontoret til å bygge et nytt kontorbygg som kunne huse alle ansatte.

Her trives de ansatte godt. På Hinna har vi tilgang til det meste; handlesenter, restauranter, togstasjon og flotte uteområder. I Stavanger er vi nå omkring 300 ansatte her, men har plass til 650. Kontorbygget er det første i Nord-Europa med miljøsertifikatet BREEAM, beviset på at vi har et miljøvennlig bygg, forteller Peter Schwarz, kommunikasjonsrådgiver i Wintershall Norge.

Vi er også den første operatøren på norsk sokkel som er sertifisert for energiledelse. Vi er stadig på jakt etter å spare energi og ser etter de helt enkle ting som for eksempel bruk av LED-belysning offshore i stedet for tradisjonelle lyspærer, til utskifting av gassturbiner med batterier.

Nye utbygginger

Per i dag ligger vår daglige produksjon på omlag 100.000 fat oljeekvivalenter, noe som gjør oss til en av de store produsentene i Norge. Med den kommende fusjonen med DEA vil vi bli på størrelse med Aker BP, vår nabo her i Hinna Park, sier Schwarz. –Maria-feltet, som kom i produksjon i desember 2017, var vårt første utbyggingsprosjekt. Det viser at vi kan levere i Norge. Dyktige leverandører har vært kjernen i suksessen.

Sammen med Brage og Vega er selskapet nå operatør for tre produserende felt på norsk sokkel. Wintershall overtok operatørskapet for både Brage og Vega. –Vi planlegger oppstart av ytterligere produksjon fra egenopererte utbygginger og vi godt i gang Nova-prosjektet, sier Schwarz.

Samarbeider med NAV

Vi har som strategi å jobbe smartere med fast ansatte. Da nedgangen i oljeindustrien kom i 2014, unngikk vi nedbemanning og oppsigelser. Vi skjermet trainee-programmet for å sikre at vi har kunnskap og kompetanse som kan møte generasjonsskiftet i industrien vår, forteller Schwarz og legger til at de også har samarbeid med NAV for å hjelpe folk som står utenfor arbeidslivet eller som strever med å komme inn i arbeidslivet. Vi har totalt hatt 19 personer på jobbtrening hos oss. Målet er at de skal være aktive jobbsøkere underveis og flere har lykkes med det. Arbeidstreningen har vært innenfor økonomi, kommunikasjon, HMS, HR, administrasjon, geologi og andre ingeniøryrker.

Forskning og utvikling

Wintershall har skapt tette forhold til de beste teknologiske universitetene og forskningsinstituttene i både Stavanger og i Trondheim. –Vi arbeider tett for å forbedre olje- og gassutvinningen og fremme effektiviteten i hele verdikjeden. Vi har også hatt stor glede av å ha inne flere studenter i sommer. Noen har vært her som en del av arbeidet med masteroppgave og noen har hatt sommerjobber. Samlet gjør dette at vi kan være enda mer kreative, åpne, ansvarlige og initiativrike, sier Schwarz.

Kontrakter til nærmiljøet

Nova-feltet skal bygges ut med to havbunnsrammer som skal knyttes til den eksisterende Gjøa-plattformen for prosessering og eksport. Seadrill skal operere riggen som skal bore seks undervannsbrønner på Nova. Arbeidet starter i første halvdel av 2020 og feltet skal være i produksjon i 2021.

Lokalt i Rogaland skal både Aker i Egersund og Rosenberg Verft i Stavanger levere til utbyggingen av Nova-feltet.

Totale investeringer i Nova-utbyggingen er estimert til omlag 9,9 milliarder kroner. Fram til 2010 forventer selskapet å investere rundt 18 milliarder innen leting og utbygginger på norsk sokkel.

Samfunnsengasjement er viktig

Wintershall er hovedsponsor for Stavanger Symfoniorkester og er også sponsor for Hinna fotball, Teknolab og Kirkens Bymisjon.

Vi forsøker å vise fram de flotte partnerne våre så ofte vi kan, blant annet ved å inkludere dem i team-building og andre arrangementer. SSO har flere ganger spilt sammen med husbandet og koret vårt, og i fjor hadde vi også en samling for alle ansatte her i Jåttåvågen med aktiviteter i nærmiljøet. Da hadde vi poster i hele området hvor vi gjorde alt fra å strikke skjerf hos Kirkens bymisjon til å lage Lego-roboter sammen med elevene fra Teknolab, sier Peter Schwarz.

Kilde: hinnavis.no

16.10.2018 Norge sikrer Europas langsiktige energiforsyning

Konsernsjef i Wintershall diskuterte behovet for naturgass med statsminister Erna Solberg i Berlin

28.09.2018 Wintershall og DEA fusjonerer tidlig i 2019