18.01.2017

Wintershall Noordzee B.V. med oppstart av sin første produksjons-
plattform i dansk sektor av NordsjøenRavn-plattformen satt i produksjon / Testfase for nærliggende prosjekter i området

Rijswijk. Wintershall Noordzee B.V. har startet produksjonen fra sitt første egen-opererte danske oljefelt. Ravn-feltet (blokk 5/06) produserer olje fra omtrent 4000 meter via en nykonstruert produksjonsplattform i dansk sektor av Nordsjøen, ca. 300 kilometer nord for den nederlanske byen Den Helder. Den produserte råoljen transporeres via en rørledning på havbunnen til Wintershall Noordzee sin A6-A plattform for prosessering. Plattformen ligger 18 kilometer unna fra Ravn-plattformen, og herfra blir den eksportert gjennom eksisterende infrastruktur til Nederland.

Wintershall Noordzee bygger ut Ravnfeltet stegvis etter et «Appraisal through Development»-konsept. Konseptet innebærer at selskapet under selve oljeutvinningsprosessen kan innhente verdifulle ytelsesdata om brønnens produktivitet og flatemessige utbredelse. En analyse av dataene vil danne grunnlag for og bidra til flere alternativer for utvikling av feltet.

«Produksjonen på Ravnfeltet har kunnet begynne takket være våre utholdende, innovative og dedikerte medarbeidere», sier Robert Frimpong, administrerende direktør i Wintershall Noordzee B.V. «Ravn viser potensialet for videre utvikling av olje og gass i regionen.»

Wintershall har vært aktiv i Nordsjøen i mer enn 50 år. Wintershall Noordzee B.V. har en eierandel på 63,64 prosent i Ravnfeltet. Det statseide danske olje- og gasselskapet Nordsøfonden er eier av de resterende 36,36 prosentene av lisensen.

Wintershall Noordzee B.V. er basert i Rijswijk i Nederland og ble etablert i 1965 som en joint-venture mellom Wintershall Holding GmbH (50%) og Gazprom International (50%). Wintershall Noordzee er en av de største produsentene av naturgass i Nederland og opererer mer enn 25 produserende offshoreinstallasjoner og 7 subsea installasjoner i nederlandsk, engelsk, tysk og dansk sektor av Nordsjøen.

Kontakt: Verena Sattel