27.02.2015

Wintershall tar over operatørskapet av VegaFørste operatørskap av undervannsfelt i Norge / Utvidelse av egenoperert produksjon på norsk sokkel

Stavanger. Wintershall tar i dag over operatørskapet for undervannsfeltet Vega fra Statoil. Vega blir det første egenopererte undervannsfeltet for oljeselskapet i Norge. Overføringen innebærer at Wintershall nå er operatør for to produserende felt på norsk sokkel, Brage og Vega.

Overtakelsen av operatørskapet for Vega er en del av transaksjonen med Statoil som ble fullført i desember 2014. Ved kjøp av ytterligere andeler i de produserende feltene Vega og Gjøa har Wintershall etablert seg som en av de store produsentene på norsk sokkel, med en produksjon på mer enn 60.000 fat oljeekvivalenter per dag. Som en del av samme avtale inngår andeler i prosjektene Aasta Hansteen og rørledningsprosjektet Polarled. Samlet styrker dette Wintershall sitt strategiske partnerskap med Statoil og befester selskapets langtidssatsing i Norge.

Vegafeltet er lokalisert i den nordlige delen av Nordsjøen og er tilkoblet Gjøa-plattformen som ligger 28 kilometer øst. Produksjonsstart var i 2010. Wintershall er operatør med 55,6 prosent. Partnere er Petoro, 28,3 prosent, Bayerngas, 7,3 prosent, GDF Suez, 4,4 prosent og Idemitsu, 4,4 prosent.

Undervannsinstallasjoner blir viktigere

«Ved overtakelsen av operatørskapet for Vega bygger vi videre på vår undervannsekspertise på norsk sokkel. Undervannsfelt er allerede en viktig del av infrastrukturen for olje og gass i Norge, og vi tror det blir enda viktigere fremover. Med overtakelsen av Vega tilegner vi oss erfaring som vil være avgjørende for å operere utbyggingsprosjektet Maria i Norskehavet,» sier Bernd Schrimpf, administrerende direktør i Wintershall Norge.

I går signerte teknisk direktør Alv Bjørn Solheim i Wintershall og produksjonsdirektør for Troll-området Øivind Dahl-Stamnes i Statoil hovedprotokollen for overføringen av Vega. Dagen i dag markerer dermed den endelige overføringen av operatørskapet av Vega fra Statoil til Wintershall.

«Det har lenge vært en del av planen å operere en større andel av vår egen produksjon. Ved overtakelsen av Vega understreker vi vår langtidssatsing i Norge. Vi er nå blant de store produsentene på sokkelen og har spennende utbyggingsprosjekter foran oss,» sier Solheim.

Wintershall Holding GmbH, har hovedkontor i Kassel i Tyskland og er et heleid datterselskap av BASF i Ludwigshafen. Selskapet har vært aktivt innen utvinning av naturressurser i 120 år og i leting og produksjon av råolje og naturgass i mer enn 80 år. Wintershall fokuserer på utvalgte kjerneregioner, der selskapet har opparbeidet seg omfattende regional og teknologisk ekspertise. Disse regionene er Europa, Russland, Nord-Afrika, Sør-Amerika og i økende grad Midtøsten. Selskapet har som mål å ekspandere innen leting og produksjon gjennom utvalgte partnerskap, innovasjon og teknologisk kompetanse. Wintershall sysselsetter globalt mer enn 2.500 medarbeidere fra 40 nasjoner og er Tysklands største internasjonale produsent av råolje og naturgass.

Ytterligere informasjon finnes på www.wintershall.no, Twitter, Facebook eller YouTube.

Kontakt: Stefan Leunig