16.01.2018

Wintershall tildelt nye letelisenser i TFO 2017Wintershall er tildelt seks lisenser på norsk sokkel / Lisenstildelingen styrker Wintershall i selskapets satsingsområder

Stavanger. Wintershall får tilgang til ytterligere leteareal i TFO 2017, tildelingsrunden i forhåndsdefinerte områder. Det tyske oljeselskapet er tildelt seks lisenser av Olje- og energidepartementet, hvorav selskapet blir operatør for tre. Alle lisensene er i områder som selskapet har utpekt som satsingsområder. Fire av lisensene ligger i Nordsjøen, en er lokalisert i det utvidede området til Aasta Hansteen-utbyggingen i Norskehavet, og en lisens ligger i Barentshavet.

«Vi er fornøyd med at norske myndigheter har anerkjent søknaden og vår vilje til økt virksomhet på norsk sokkel. Oppstarten av Maria-feltet i desember samt utviklingen av Nova-feltet er gode eksempler på at Wintershall er en solid og pålitelig aktør som bidrar til mer aktivitet på sokkelen. Tildelingen av lovende lisenser er viktig for å nå målet vårt om videre vekst i Norge», sier Hugo Dijkgraaf, administrerende direktør i Wintershall Norge AS.

Wintershall har etter tildelingen eierandeler i rundt 50 lisenser i Norge og er operatør for over halvparten av disse. Selskapet er med dette fortsatt en av de største innehaverne av lisenser på sokkelen. Departementet tildelte i alt 75 lisenser til 34 forskjellige selskap i TFO 2017.

Potensial for nye funn

«Tildelingen er et godt resultat for Wintershall. Vi har levert en god søknad i tråd med vår vilje til å investere i våre satsingsområder. Vøringbassenget i det utvidede området rundt Aasta Hansteen er viktig for oss. Plattformen blir et knutepunkt for utviklingen av funn i nærheten og vi vil gjøre vårt for å bidra til forlenget levetid. Vi ser samtidig fortsatt spennende potensial for letevirksomhet i Barentshavet,» sier Guy Oaks, letesjef i Wintershall Norge.

Tildelingene av nye lisenser ble annonsert under Oljeindustripolitisk seminar i Sandefjord av olje- og energiminister Terje Søviknes.

TFO-runden for 2017 omfatter forhåndsdefinerte områder i Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet, og dekker totalt 177 170 kvadratkilometer. Totalt søkte 39 selskap søkte om tildelinger.

Lisenser til Wintershall i TFO 2017:

Nordsjøen:
153C    Wintershall Norge AS    20%
777D    Wintershall Norge AS    20%
914S    Wintershall Norge AS    6,4615%
927    Wintershall Norge AS    50%        operatør

Norskehavet:
944    Wintershall Norge AS    40%        operatør

Barentshavet:
953    Wintershall Norge AS    40%        operatør

Kart

Wintershall Norge AS er en av de største olje- og gassprodusentene på norsk sokkel med daglig produksjon på over 100.000 fat oljeekvivalenter. Selskapet har eierskap i rundt 50 lisenser på norsk sokkel, hvorav over halvparten er operatørskap. I 2017 startet produksjonen på Maria-feltet som var Wintershall sin første egne utbygging i Norge. Neste utbyggingsprosjekt er Nova (tidligere Skarfjell). Selskapet er også operatør for de produserende feltene Brage og Vega. Wintershall Norge AS har rundt 500 ansatte og er en del av Wintershall Holding GmbH.

Wintershall Holding GmbH har hovedkontor i Kassel i Tyskland og er et heleid datterselskap av BASF i Ludwigshafen. Selskapet har vært aktivt innen utvinning av naturressurser i 120 år og i leting og produksjon av råolje og naturgass i mer enn 80 år. Wintershall fokuserer på utvalgte kjerneregioner, der selskapet har opparbeidet seg omfattende regional og teknologisk ekspertise. Disse regionene er Europa, Russland, Nord-Afrika, Sør-Amerika og i økende grad Midtøsten. Selskapet har som mål å ekspandere innen leting og produksjon gjennom utvalgte partnerskap, innovasjon og teknologisk kompetanse. Wintershall sysselsetter globalt rundt 2.000 medarbeidere fra 50 nasjoner og er Tysklands største internasjonale produsent av råolje og naturgass.

Følg oss på Twitter, Facebook eller YouTube.